Sunday 10 August 2014

TEMA 2 : HUBUNGAN KEKELUARGAAN :-)

TANGGUNGJAWAB DIJAGA , KELUARGA SEMPURNA ..
 Itulah ayat yang ditemui di dalam muka depan buku kita. apakah persepsi atau persoalan yang timbul di benak fikiran anda ketika anda suka membacanya..

 KELUARGA MUAFAKAT HUBUNGAN ERAT -

  •  hubungan erat ini akan terbentuk apabila setiap ahli keluarga saling menyayangi antara satu sama lain. 
  • Ibubapa menjaga dan mendidik anak-anak mereka untuk sentiasa saling menyayangi antara satu sama lain. 
Dengan didikan inilah , anak-anak akan sentiasa membiasakan diri mereka sesama sendiri bak kata pepatah bagaimana acuan begitulah kuihnya.

  •  BUKTI kasih saying anak-anak terhadap ibu bapa iaitu dengan menjaga tingkah laku , bertanggungjawab, taat dan patuh dan pelihara maruah keluarga. 

  • BUKTI daripada ibubapa pula adalah dengan menjaga ank-anak, memberi pelajaran , mendidik dan menyayangi anak-anak. 

Mengadulah kepada ibu atau bapa kita jika terdapat masalah di sekolah atau di tempat kerja. Namun, lain pula yang dilakukan oleh remaja sekarang. Mayapada, remaja sering kali mengadu dan berdoa di laman sosial..

  • Adakah selesai masalah kita ?? 
  • Adakah termakbul doa kita?? 
Fikirkan ..

  • Adakah satu kesalahan atau kesusahan bagi kita untuk kita berdoa kepada Yang Maha Esa? 
  • Adakah satu kesusahan bagi kita untuk mengadu kepada ibu bapa dan adakah ia satu kepayahan untuk kita mendengar nasihat mereka? 
TIDAK SAMA SEKALI !!!

Bahkan ia membantu kita untuk BERJAYA di masa hadapan. Oleh itu, kita perlu sentiasa memastikan keluarga kita bersatu hati , memahami dan saling membantu anatara satu sama lain jika inginkan kebahagiaan.

KEPEKAAN TERHADAP KEPERLUAN KELUARGA -

  1. setiap ahli keluarga mempunyai fungsi masing-masing , 
  2. setiap ahli kieluarga memerlukan antara satu sama lain, 
  3. setiap ahli keluarga harus memahami dan membantu antara satu sama lain. 
KELUARGA .
Keluraga terdiri daripada 5 bahagian utama. Antaranya ayah , ibu , abang , kakak dan adik.


  1.  AYAH = 
  • AYAH MERUPAKAN KETUA KELUARGA. AYAH HARUS MEMASTIKAN KEBAJIKAN SETIAP AHLI KELUARGA. DI SAMPING ITU, AYAH JUGA HARUS MEMASTIKAN KEPERLUAN SETIAP AHLI KELUARGA SENTIASA CUKUP. SELAIN ITU,AYAH JUGA HARUS MENJAGA MAKAN MINUM KELUARGA SENTIASA ADA DAN CUKUP DAN BEKERJA UNTUK MENAMPUNG PENYARAAN HIDUP AHLI KELUARGA. 
  1. IBU = 
  • IBU PULA MERUPAKAN HEROIN DI DALAM SESEBUAH KELUARGA. IBU MERUPAKAN ORANG YANG MELAHIRKAN KITA,MENGASUH,MENJAGA,MENDIDIK DAN MENGANDUNGKAN KITA 9 BULAN 9 HARI. PENGORBANAN SEORANG IBU TIDAK DAPAT KITA BALAS. IBU ADALAH ORANG YANG TERPENTING DIDALAM HIDUP KITA. KITA HARUS INGAT BAHAWA SYURGA TERLETAK DI BAHAWAH TELAPAK KAKI IBU. IBU JUGA HARUS SENTIASA MELIMPAHKAN KASIH SAYANG TERHADAP SETIAP AHLI KELUARGA DENGAN IKHKLAS. DI SAMPING ITU , IBU HARUS MENJAGA MAKAN MINUM KELUARGA DENGAN MEMASAK DENGAN AIR TANGAN SENDIRI. 
  1. ANAK-ANAK = 
  • ANAK-ANAK SEHARUSNYA MENUMPUKAN PERHATIAN TERHADAP PELAJARAN, MENDIDIK DAN MENGAJAR ADIK-ADIK DAN SENTIASA PATUH PADA SETIAP ARAHAN DAN NASIHAT IBU BAPA. KELUARGA SELAMAT HIDUP SEJAHTERA 
 - setiap insan mengimpikan sebuah keluarga yang bahagia,aman dan damai tanpa ada berlaku sebarang perbalahan. sikap prihatin dan bantu-membantu dan mengambil berat sesama ahli keluarga dapat mengurangkan risiko tersebut. antara langkah yang boleh kita gunakan iaitu dengan memesan agar setiap kali seorang ahli keluarga kita hendak keluar dari rumah, kita berpesan kepada mereka agar tidak mudah mempercayai orang yang tidak dikenali.jka berlaku sebarang kecemasan , hubungi ahli keluarga atau pihak berkuasa jika perlu.

 MENJAGA MARUAH KELUARGA -
 anak-anak seharusnya memastikan maruah keluarga dijamin. Pernahkan anda memahami bagaimana perasaan ibu bapa anda jika mereka dipanggil untuk datang ke sekolah kerana anda mempunyai masalah disiplin? Ataupun wajah anda terpamapang di dada akhbar kerana telah melakukan jenayah yang melibatkan polis?

  •  SUKA SUKI JERR
(VIDEO KNOFLIK KELUARGA)

No comments:

Post a Comment